Alla inlägg den 5 mars 2010

Av drommenomenfamilj - 5 mars 2010 19:21

Nu har den kommit smygande till vår arbetsplats - kräksjukan, magsjukan, vinterkräksjukan eller vad det nu är för något. Alla säger olika och alla är lika livrädda för den! Själv har jag och mina kollegor tryckt i oss vitpeppar samt badat i handsprit idag - allt för att undvika ett närsamtal med toalettstolen under helgen. "Peppar peppar..." så brukar jag sällan bli sjuk - faktiskt typ aldrig. Klarade mig t.o.m helskinnad från svininfluensan i höstas trots att hälften av alla pedagoger och barn var helt sänkta i den. Helt otroligt! J låg också sjuk i superhög feber en hel vecka och hade antagligen också en släng av den, men icke - mig tog den inte på. Undrar varför det är sådär - varför vissa är jättekänsliga medan andra aldrig blir sjuka. Alla har vi väl helt enkelt olika immunförsvar.


Vet ni att det finns lite forskning på att immunologiska orsaker kan ligga bakom misslyckade IVF-försök. Eller, forskning och forskning. Har ju själv inte sett något sånt, bara hört det ryktas lite. Här t.ex är det någon som har ställt frågan till en läkare. Inte för att jag tror att det skulle vara något sånt som är problemet hos oss - men nog har jag tänkt tanken. Min kropp kanske tror att det lilla embryot är något farligt och stöter helt enkelt bort det. Ja, ja...nu är jag ute och greppar efter halmstrån igen. Men kanske ändå ska lyfta frågan vid nästa möte med Dr H som är nästa vecka - bara för att det är lite intressant. Skulle vara kul att höra vad han säger om det, han är ju ändå insatt i ämnet så det räcker och blir över. Så här såg frågan ut och svaret. Hittade den här:

http://www.villhabarn.com/fragado6.html) 



Fråga 5: Jag undrar vad det finns för forskningen när det gäller immunologiska orsaker till barnlöshet. Kan kvinnan ha antikroppar mot sig själv och stöta bort embryot i tron att det är en cancercell?
Jag är oförklarlig barnlös med två misslyckade IVF bakom mig, vad beror det på att jag inte ens blir gravid. Kan jag räkna med att bli gravid någon gång över huvud taget?

Svar: Det finns forskning på immunologiska faktorer som orsak till f.f.a missfallsbenägenhet men även till misslyckade IVF försök. Kvinnor med missfallsbenägenhet brukar alltid genomgå undersökningar med avseende på immunologisk orsak medan IVF par mycket sällan undersöks med avseende på detta. Det finns en del forskning som visat att immunologiska orsaker kan ligga bakom misslyckade IVF försök (t.ex. förhöjda nivåer av natural killer cells i blodet ) och i dessa fall har man givit immunoglobulinbehandling med god effekt. I ditt fall med två misslyckade IVF behandlingar tycker jag inte att det finns någon anledning att direkt misstänka immunologisk orsak. Statistiskt sett har cirka 50% av paren blivit gravida efter två försök. Om embryokvalitén varit bra finns det all anledning att vara positiv och optimistisk inför eventuellt nytt försök.

Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards