Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av drommenomenfamilj - 15 oktober 2011 14:28

...om sådant dom inte har en aning om! Alla dessa expertråd från människor som tror sig kunna en massa. Suck! 


Det har varit tyst ett tag från mig men jag ska försöka börja skriva lite igen. Behöver nog det. Skönt att skriva av sig emellanåt. 


Vi har nu avslutat vår föräldrautbildning - sju tillfällen, 21 timmars samtal kring allt från barnlöshet, adoptionsländer till anknytning och olika länders krav på blivande adoptivföräldrar. Det har varit ett fantastiskt forum för oss där vi har träffat andra par och ensamstående i samma situation som oss. Människor som drömmer om precis samma sak som vi  - att få bli en familj. 


Trots alla dessa timmar och den stora kunskap vi fått om detta område så finns det människor som ändå tror sig veta bättre. Jag blir gaaalen! Gaaaahhhh...Så skönt att få ur sig det. 


Kanske är det så att det är upp till oss nu att informera omgivningen kring vad det innebär att adoptera. Måste kanske lägga ilskan över denna okunskap åt sidan och istället möta den med lite ödmjukhet. Självklart kan ju inte vi bara räkna med att alla ska förstå hur det är att vara i en adoptionsprocess lika lite som omgivningen kan förstå hur det är att ha försökt få barn under 4,5 år och genomgått en jävla massa behandlingar och sjuhundrafemtioelva graviditetsbesked från alla andra! Men ibland är det bara så sjukt frustrerande att inte tillhöra "majoriteten" i samhället. 


Fick frågan häromdagen: -  "Har du barn?" 

Med en klump i halsen svarade jag: - "Nej, inte ännu". Fast egentligen ville jag börja skrika och kasta saker på denna fina och trevliga person (som jag upplevde honom vara) och hålla en föreläsning om varför MAN ALDRIG BÖR STÄLLA DEN FRÅGAN!!!!!!!!!!!!!!!!


Min man fick också frågan häromdagen - fast från en engelsman han precis träffat. 

- "Do you have kids?"

 - " No, but we´ve tried for the last four years. But it doesn´t work "

- "Have you tried IVF"

....och sedan var samtalet igång. J svarade ärligt och uppriktigt till denna främling. Och som belöning fick han möta en människa som hade precis samma erfarenhet som vi. Förutom att det till slut hade lyckats bli ett barn för han och hans fru. Undrar vad som hade hänt om jag hade varit uppriktig mot den där fotografen som jag knappt kände. Hade han också en erfarenhet att dela med sig av? Det får jag aldrig veta. Ibland orkar jag inte och vill inte säga som det är. Ibland vill jag bara vara som alla andra. 


Men det är väl klart att man måste få ställa frågan. Herregud, jag tillhör en minoritet i samhället som är barnlös och vill dö varje gång jag får den frågan. Vem är jag att sätta upp regler? 


Åter till vad detta inlägg egentligen handlade om. Okunskap. Som jag så många gånger förr mött. Människor som tror sig veta, som vill komma med exempel. Sluta med det. Genast. 


Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards