Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av drommenomenfamilj - 22 augusti 2011 21:06

...nu är jag tillbaka efter ett låååångt sommaruppehåll ifrån bloggandet och allt som har med IVF:er att göra. Det har varit alldeles fantastiskt skönt - så skönt att jag gärna haft ytterligare ett par månaders semester.


Semestern har gått åt till att vila upp oss på. Vi har vilat, ätit och sovit. Och blivit väl omhändertagna av nära och kära. Herregud - jag tror aldrig jag varit i så stort behov av att sova som jag varit under dessa veckor. Min kropp har tagit så fruktansvärt mycket stryk under det senaste året. Ja, den har ju tagit stryk under alla dessa fyra år men framförallt under det senaste året. I början av semestern spenderade jag nästan hela dagarna vilande och det kändes som att jag aldrig skulle ta mig ur det där tillståndet. Men efter ett par veckor började jag så smått vakna till liv igen och sakta men säkert har jag byggt upp lite styrka igen.


Denna sommar har våra tankar inte funnits på annat än på oss själva. Vi lovade varandra att vi helt och hållet skulle släppa allt detta för en tid. Det har gjort oss mycket gott. Nu däremot, när hösten står på glänt, börjar den där lite småjobbiga känslan åter igen infinna sig. Är det för att det är höst? Eller är det för att vi förknippar denna tid med sprutor och IVF-behandlingar? Jag tror att det är en kombination. Vi pratar just nu mycket om hur vi ska förhålla oss till alla dessa känslor. Det är inte lätt - inte på något sätt. Men vi har bestämt oss för att ta oss igenom detta - med varandra i behåll!


Så - vad händer nu då? Nästa steg i IVF-processen är att vi ska göra en missfallsutredning. Jag har fått en hel bunt med blodprovsremisser som jag och J ska ta nästa vecka. Det ser ut att bli oroväckande många rör med blod. Efter dessa prover är tagna ska vi kontakta gynekologen vi går hos för att göra en utredning hos henne. När denna utredning är klar ska vi kontakta fertilitetscentrum igen och planera för ännu en frysåterföring under hösten. Vi har två blastocystor kvar i frysen och dessa tänker vi göra ytterligare ett försök med. Jag vet - vi är galna!


En annan mycket spännade grej som händer under veckan som kommer är att vi ska påbörja vår adoptionsutbildning. Både J och jag är spända och lite nervösa inför detta. Men vi ser mycket fram emot denna kurs och även emot att få träffa andra par i samma situation. Adoptionstankarna växer sig bara större och större hos oss och vi börjar mer och mer se en framtid som adoptivföräldrar. Detta är en väldigt lång process och det tycker jag känns bra. Hur mycket längtan jag än har efter att bli mamma så känner jag att jag behöver tid på mig i allt detta. Adoption och IVF är två helt skilda saker och det går liksom inte att fokusera på dessa samtidigt. Så därför kommer vi inte göra någon behandling under denna tid som adoptionsutbildningen pågår utan istället lägga all vår kraft och energi på att lära oss allt vi kan om hur det är att bli förälder till ett barn som redan finns. Jag kommer skriva om allt vi lär oss här på bloggen så att alla ni vänner och familj samt alla andra som läser får ta del av hela den här resan också. 


 




Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards