Direktlänk till inlägg 7 april 2011

SVAR PÅ KOMMENTAR

Av drommenomenfamilj - 7 april 2011 19:24

Emma skrev: 

Torsdag 7 april 17:43


"Alla har väll ytrandefrihet herre gud? Och kan man inte få barn naturlig väg så kanske man desutom borde tänka på om det verkligen är mennat att man ska ha barn. Att behöva göra allt genom konstgjord väg, genmodiferad mat och NU barn också´, det är sjukt. Själv är jag 34 år och har själv inga barn, men visst längtan har man, men inte sådan längtan att man fixar barn för sin egna skull och håller på på konstgjord väg. Världen är ju redan överbefolkad och kan man inte få barn så kanske det bara är så att man måste acceptera det? Vem tänker man mest på sig själv eller barnet?"



Hej Emma!
Precis - alla har ju yttrandefrihet - alltså yttrar jag mig om vad Malin Wollin skriver. Precis som du yttrar dig om vad jag skriver. Är inte yttrandefriheten fantastisk!


Så du tycker alltså att det jag och min man gör är sjukt? Men då kanske du borde läsa på lite mer om vad provrörsbefruktning innebär innan du tycker till. För du vet väl ändå att barn som fötts efter provrörsbefruktning inte är konstgjorda barn? Vad tror du är konstgjort egentligen? Tror du vi använder konstgjorda spermier framställda i en fabrik? Eller tror du att våra ägg är framavlade på något genmanipulerat sätt? Eller vad är det egentligen du menar? Du tycker ju uppenbart det är ok att slänga dig med begreppen provrörsbefruktning och genmodifierad mat i samma mening? När man framställer genmodifierad mat förändrar man växternas arvsmassa. Tror du att man gör det vid provrörsbefruktning också? Du kanske borde vara lite mer påläst om du ska ge dig in i den här svängen!


Emma, nu ska jag lära dig ett annat ord istället för konstgjord befruktning - nämligen assisterad befruktning. För det är det läkarna gör - dom assisterar befruktningen av ägget och spermien som inte riktigt har klurat ut hur dom ska gå tillväga på egen hand. Eller så vet dom kanske det, men det är något hinder i kroppen som är i vägen - trasiga äggledare, utebliven ägglossning, PCO, livmoderhalscancer, tumörer i äggstockarna, endometrios, inga spermier eller för få spermier. Eller som i vårt fall där dom inte hittar vad felet är. Eller som i min kollegas fall där hennes man, 30 år gammal, drabbades av cancer. 


Det du säger är alltså att vi och alla dom här människorna inte ska få någon chans till att få en familj? Fast det finns medicinsk möjlighet? För det är sjukt att genomgå provrörsbefruktning? Du vet väl att 10-15 % av alla par i fertil ålder är drabbade? Och att det i Sverige föds mer än 2 000 barn årligen efter provrörsbefruktning! Så enligt dig borde inte dessa barn finnas, eller?


Det är intressant att du skriver - vem tänker man mest på? Sig själv eller barnet? Men om man får barn utan att göra provrörsbefruktning - vem tänker man mest på då? Är det någon skillnad? Får ett barn som har kommit till genom provrörsbefruktning ett sämre liv? I sådana fall, varför? Hur tänker du? Menar du att alla som skaffar barn i världen gör det för barnets skull och inte för sig själv? Att skaffa barn är väl i alla fall ett beslut man gör för sin egen lyckas skull? Man vill ha en familj att älska och ta hand om.  


Ok, du är 34 år och längtar inte ihjäl dig efter barn. Fine. Det är du.


Jag är 31 år och har längtat efter barn i många, många år. Och blir det så att vi aldrig kommer lyckas, visst då är det så. Vi står i adoptionskö och kommer gå vidare på det sättet i sådana fall. 


Och du, var gärna lite mer påläst nästa gång du slänger ur dig en kommentar!


Mvh/ M





 
 
Ingen bild

Jessi

8 april 2011 08:33

Den där Emma har inte ens rätt att var här inne... Fy vad ledsen jag blir, trodde inte det fanns folk med den åsikten...

 
Ingen bild

Lisa

8 april 2011 08:51

gud vilken idiot! Fråga är ju vad denna person gör inne på din blogg, har hon missat att det är en IVF blogg??? Jag hoppas, av hela mitt hjärta, att vi båda får vår "konstgjorda" bebis snart =)

 
Ingen bild

Johanna

8 april 2011 11:10

Man blir ju så trött av att läsa den kommentaren.
"...visst längtan har man, men inte sådan längtan att man fixar barn för sin egna skull ..." Alltså, nej. Man kan liksom inte benämna "visst det vore trevligt med ett barn" och "jag måste omvärdera hela mitt liv om jag inte får vara med om att få bli förälder och ge kärlek till ett barn" med samma ord. Svenskan är väl för ordfattigt, men hon har fan inte barnlängtan. Hon vet inte vad det är.

 
avlängtantilldig

avlängtantilldig

8 april 2011 12:46

M: Heja dig! Bra svar!
Kram

http://www.enmammautanbarn.blogspot.com

 
Ingen bild

Nina

8 april 2011 21:52

Blir bäde ledsen och upprörd när jag läser vad Emma skriver....kyligt, känslokallt och utan empati. Du vet M att jag håller tummarna så jag får kramp vid varje försök. Massor av varma kramar till er båda.

 
Mette

Mette

9 april 2011 08:52

Vilken otroligt korkad människa! Trångsynt och opåläst...
Bra svar! Hoppas hon läser det och skäms! För det är vad hon ska göra.

http://mettemaarit.blogspot.com

 
Elle

Elle

10 april 2011 15:47

Hej!
Hennes oerhört dumma och känslokalla kommentar känns som ett knytnävsslag i magen. Det gör ont att läsa den. Yttrandefrihet, ja ja... Jättebra svarat! Kram

http://www.oforklarligtbarnlosa.blogspot.com

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

12 april 2011 12:30

Vilken hjärndöd kommentar av "emma" och vilket fantastiskt svar på tal! Är det ok att ta med denna i boken jag håller på med? Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

drommenomenfamilj

12 april 2011 17:54

Hej! Självklart får du ta med detta i boken!

Kram M

 
Klara

Klara

2 maj 2011 23:06

Ja, jag vill iaf mena att ALLA människor som skaffar barn gör det för sin egen skull. I övrigt kan jag inte låta bli att undra vad hon har för problem som känner att du personligen bör ta emot alla hennes förvridna tankar?

http://klaralykke.blogg.se

drommenomenfamilj

3 maj 2011 21:07

Ja, det kan man verkligen undra! Jag tror att många ibland har lätt att slänga ur sig massa åsikter kring sånt dom själva inte är ett dugg insatta i eller själva har upplevt. Tycker verkligen att man bör tänka till innan man gör det. Tack för din kommentar!

Mvh/ M

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av drommenomenfamilj - 12 april 2015 21:16


    Hej! Jag går in här emellanåt och ser att min blogg har besök fortfarande. Jag hoppas att den ger hopp till alla er därute som kämpar för en familj!  Det har gått några år sedan jag skrev här sist. Tvillingarna fyller tre år nu i maj. Ville...

Av drommenomenfamilj - 29 juli 2012 14:25


Torsdagen den 31 maj i v.34+2 blev vi föräldrar till världens finaste flicka och pojke! Lyckan är total!! E, flickan, kom ut först och vägde 2157 g och var 45 cm lång. Pojken, A, kom ut 11 minuter senare och vägde 2443 g. Båda var 45 cm långa. E...

Av drommenomenfamilj - 10 april 2012 12:56

Oj, känns som en evighet sedan jag var inne här och skrev. Tänkte uppdatera lite : ).   Två tredjedelar av denna fantastiska graviditet är alltså nu avklarade och jag är nu i v.28. Jag har varit sjukskriven heltid sedan v.21 p.g.a. ryggsmärtor oc...

Av drommenomenfamilj - 10 februari 2012 17:05

Tack ännu en gång för alla lyckönskningar! Ni är så fina!   Nu har vi tagit oss halvvägs igenom graviditeten - det är inte klokt vad tiden går fort! Mina tankar och funderingar hinner liksom inte med. Under alla dessa år som vi kämpat för detta h...

Av drommenomenfamilj - 14 januari 2012 15:01

...och tack och tack och tack!! Vad många och fina lyckönskningar och kommentarer! J och jag har läst igenom allihopa och är alldeles förundrade och glada över hur många ni är som följer oss därute! Tack snälla ni igen!   Hoppas också att vi ger ...

Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards