Alla inlägg under mars 2011

Av drommenomenfamilj - 10 mars 2011 17:31

Tack snälla och fina ni för alla kommentarer! Jag uppskattar verkligen allt stöd!


Idag har vi alltså varit och gjort ägguttag. 10 ägg fick dom ut. 


Vågar inte hoppas, vågar inte glädjas, vågar inte ha förväntningar, vågar inte spekulera, vågar inte tänka eller fundera, vågar inte prata om det. Jag bara konstaterar helt enkelt att det var 10 st som plockades ut. Rätt och slätt. Punkt.


Imorgon kommer dom ringa från kliniken och berätta om dom blev befruktade och i sådana fall hur många. Så just nu i denna stund ligger mina ägg och J:s spermier i en liten skål i ett värmeskåp och kämpar häcken av sig för att liv ska skapas! Måtte dom små rackarna kämpa rejält! 




  

Av drommenomenfamilj - 8 mars 2011 17:42

Äntligen har värdet kommit ner ordentligt! Dagens blodprov visade på ett värde omkring 4 000. Åh vad jag är glad! Ikväll blir det ägglossningsspruta och på torsdag blir det äggplock! Hoppas, hoppas att det trots allt detta strul finns fina ägg att plocka ut. 




Av drommenomenfamilj - 7 mars 2011 22:51

Min helg har bestått av vila, vila och åter vila. Nerbäddad på en madrass framför tv:n med åtskilliga påsar godis har jag gjort mitt yttersta för att få ner östrogenvärdet. J har varit världens bästa och tagit hand om mig på alla sätt. Och det har lönat sig. I fredags låg värdet på över 40 000!! Inte bra, inte bra. För att få göra ägguttag måste det vara under 10 000. Blodprovet igår visade på 17192 och blodprovet jag tog imorse visade på 12100. Så jag har verkligen varit bra på att inte göra någonting i helgen! Och detta vill jag lova är inte vanligtvis min starka sida.


Hursomhelst, jag tar fortfarande orgalutran varje kväll för att hålla ägglossningen borta. När jag var på kliniken imorse gjorde dom även ett ultraljud och tittade på äggblåsorna. Tydligen finns det en risk för att de avtar i tillväxten när man avbryter hormonstimuleringen på det här sättet och skjuter fram ägglossningen. Men enligt läkaren såg äggblåsorna jättefina ut och verkade må bra. Och läkaren ville också veta hur jag mådde - och jag mår bara fint! Känner ingenting av denna östrogenexplosion faktiskt - kanske något tröttare men det är allt. 


Imorgon ska jag ta ett nytt blodprov. Herregud - snart har jag väl inga ådror kvar att sticka i! Är så sjukt trött på nålar nu. Har tagit sprutor på mig själv i snart två veckor - känns som att det får vara bra snart. Har en hel behållare full av avverkade kanyler, sprutor och ampuller. Vanligtvis brukar det räcka med en liten avfallsburk från apoteket men denna gång blev det den stora varianten. Suck...


Om blodprovet imorgon visar ett värde på under 10 000 - då blir det förmodligen äggplock om några dagar. Så håll alla tummar ni har. Om inte - ja, då vet jag inte riktigt vad som händer. Jag blir galen om vi tvingas avbryta alltihop...det får bara inte hända. 


Av drommenomenfamilj - 4 mars 2011 22:44

Var inne på kliniken idag på förmiddagen för att kolla äggblåsorna och för att ta ett blodprov. En rutinkoll - inget annat. Blåsorna var många men det såg bra ut så vi åkte glada därifrån i förmiddags med ett schema inför kommande dagar. Tanken var att jag skulle ta ägglossningssprutan imorgon kväll och att ägguttag skulle bli på måndag. Men...


...så blev det inte. 


I eftermiddag ringer dom ifrån kliniken och har då fått tillbaka mitt blodprov från labbet. Och det är inte bra. Det är riktigt illa. Mitt östrogenvärde har skjutit i toppen och nu riskerar jag att ÅTERIGEN bli överstimulerad. HUR KUNDE DETTA HÄNDA?????


Så nu ser planen ut så här. Ikväll fick jag enbart ta en spruta orgalutran (som förhindrar ägglossning) och detta ska jag även göra imorgon kväll. Jag ska vila, vila och vila och får inte arbeta utan dom ville att jag skulle sjukskriva mig omedelbart. WHAT? Jag mår ju liksom bra för övrigt! Detta känns så himla konstigt. Det är konstigt att vara "sjuk" när man känner sig frisk. Blodet säger ju dock en helt annan sak. Hursomhelst - på söndag ska jag till sjukhuset för att ta ett nytt blodprov och på måndag ska jag tillbaka till kliniken för ytterligare blodprov samt ultraljud. Vet inget om nånting nu. Det enda dom kunde säga idag är att vi ska ta en dag i taget nu, att jag MÅSTE vila samt att min läkare kontaktar mig på söndag för vidare information. 


Tror ni att jag är less på det här???? Hahahahaha...japp, då tror ni HELT RÄTT!!!


Av drommenomenfamilj - 1 mars 2011 21:10

Hej och hå...ännu en dag lider mot sitt slut. 


Träffade läkaren idag och hon gjorde ett VUL (vaginalt ultraljud) på mig och kollade så äggblåsorna såg bra ut. Det gjorde dom. Men eftersom mina äggstockar reagerar starkt på hormonmedicinen och är rätt känsliga så ville hon göra ytterligare en koll på fredag. Så fram tills dess ska jag fortsätta med samma dos medicin som innan.


Äggplock blir förmodligen i början av nästa vecka.


Jag känner att jag ibland har svårt att veta vad jag ska skriva på bloggen nuförtiden. Det känns som att jag tömt ut varenda ämne som har med IVF att göra och att allt bara blir en upprepning. Jag har skrikit, gråtit, varit frustrerad, förbannad och helt galen här på bloggen emmellanåt. Likväl som jag har skrivit inlägg när jag varit glad och mått bättre. Och eftersom denna blogg enbart handlar om vår IVF-resa (jag lämnar allt annat privat utanför) så känner jag nu att jag har lite bloggtorka. Hur kunde det här hända? Ja, just det...jag har visst gjort den här resan fem gånger - sju om jag räknar med frysåterföringarna!? Klart att alla känslor upprepas och det blir samma sak om och om igen. 


Det känns som att det är dags nu. Dags för läkarna att få det att funka. Jag behöver få lite annat att skriva om. Lite gravidgrejer t.ex Vilken vecka jag är i, hur illamående jag känner mig, hur stor magen börjar bli, förväntningar m.m Nu är det väl ändå dags! Jag vill gå vidare. 

Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards