Alla inlägg den 5 december 2010

Av drommenomenfamilj - 5 december 2010 21:21

Jag får så fina kommentarer och det betyder väldigt mycket. Tänkte jag skulle svara på några av dom.


Anna

Tisdag 30 nov 21:03

Hejsan,
Hittade hit för ett tag sedan, då jag själv kommer påbörja min första IVF under 2011. Jag är så himla ledsen för din skull, och jag förstår din ilska. Att få barn känns som något som alla ska kunna... eller förväntas kunna. Vad säger de på din mottagning, har ni goda chanser eller vad tror de är anledning till att ni misslyckas? Jag hoppas verkligen ni blir gravida tillslut. Jag kommer fortsätta titta in här och hoppas att ni snart orkar ta nya tag och se framåt. Är adoption ingen lösning för er?


Svar: Tack snälla för ditt inlägg. Våra läkare har alltid varit positiva då de aldrig hittat något fel på varken mig eller J som skulle betyda att vi inte kan bli gravida. Vi är helt enkelt oförklarligt barnlösa. Läkarna tycker vi ska fortsätta att kämpa.
Under den senaste tiden har vi pratat mer och mer om adoption. Och i framtiden skulle vi absolut kunna tänka oss det om vi aldrig kommer lyckas. Men om vi ska ge oss in i det vill vi vara helt och hållet klara med IVF-försöken.

___________________________________________________________


Lena

Tisdag 30 nov 22:00

NEEEEEEEJ det får inte vara sant. Som sagt gör ett test ändå. Vet att det känns tungt just nu. Ni har rätt att vara ledsna och förbannade. Men det känns ändå innerst inne att ni inte har gett upp utan kommer försöka igen. Jag hoppas att jag har rätt känsla. Jag har sagt det förut och säger det igen. När ni får chansen att sätta tillbaka två, så gör det då. Men ni får nog säga till om det själv det fick vi.
Jag har tänkt och tänker på er hela tiden och har hållt tummarna, för jag VILL att det ska vara er tur nu.
Värmande kramar från Småland


Svar: Tack Lena. Jag har gjort ett test och det var ett starkt minus - som alltid. Vi har pratat med dom flera gånger om att sätta tillbaka
två, men dom har inte velat göra det. Dom vill ju följa socialstyrelsens riktlinjer så gott det går och undvika tvillinggraviditeter. Och ärligt talat undrar jag om det hade hjälpt oss. Vi har ju gjort återföring med flera ägg från samma omgång och inget har lett till graviditet. Så jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad om vi satte in två samtidigt. Tack snälla för att du tänker på oss och håller tummarna.

________________________________________________________


Emmelie

Torsdag 2 dec 21:44

Hej! Ingen aning om man får göra på detta viset men är surrogat
ett alternativ? För då är det ert fast någon annan som bär det!
Vet att du självklart vill bära det själv och som jag förstått det vill
ni ju helst inte adoptera!

Jag lider verkligen med dig och inför varje gång så har jag
verkligen hoppats för er skull! Hoppats på det där inlägget där de
står vi har lyckats!


Svar: Nej, surrogat är inte tillåtet i Sverige.
Jodå, adoption är absolut något vi kan tänka oss om vi aldrig 

kommer lyckas på egen hand.

Tack snälla för att du hoppas och tror på oss!


_______________________________________________________

Lisa

Fredag 3 dec 10:37

Åh jag är så ledsen för er skull. Men ni måste fortsätta kämpa!
När min kompis låg på BB med sin son (IVF) hade hon pratat
med en annan nybliven IVF mamma som fått sin son på deras
16 e (!!) insättning.så jag tror faktiskt att det bara handlar om
att stå ut,   jävligt hur jävligt det än må vara...Kram!


Svar: Tack snälla du. Oj, 16:e insättningen. Det låter helt galet.
Tror inte jag skulle klara av att gå igenom så många. Det är så
enormt psykiskt påfrestande och man offrar så mycket av sig
själv och sin relation under alla dessa behandlingar.

_________________________________________________________


Camilla

Söndag 5 dec 21:10

Önskar att jag kunde säga hur ni ska göra, men det är ju tyvärr ni som måste avgöra den saken. Men är det inte vettigt att ta en liten paus, paus även om ni bestämmer er för att använda de sista IVF:erna. Ni är är ni ju fortfarande ganska unga och kan fortsätta efter en kort eller eller lång paus. Tror kroppen och själen måste vara någorlunda utvilad utvilad och läkt om det ska fungera. Låt detta sjunka in lite
innan ni bestämmer er, försök att mys extra mkt i jul och
bestäm er sedan! Jag hoppas iaf att ni orkar ta nya krafter...
Många kramar C


Svar: Tack Camilla. Jo, egentligen tror jag att det skulle vara
bra att ta en paus, men jag är så trött på att detta är en sådan
lång och utdragen process. Jag och vi vill vidare. Vi orkar inte
vara kvar och stampa omkring i det här IVF-träsket hur länge som helst. Det håller på att knäcka oss emellanåt. Tack snälla för
att du hoppas och tror på oss.




Av drommenomenfamilj - 5 december 2010 19:06

Det är vad vi är. 


Först och främst tillhör vi den minoritet på ca 20 % som inte lyckas bli gravida inom ett år. Sedan tillhör vi den minoritet på 10 % som inte lyckas bli gravida inom två år. Sedan tillhör vi den minoritet på ca 25 % som inte blir gravida på de tre första IVF-försöken. Vi tillhör också den minoritet som dom inte lyckas hitta något fel på - dom oförklarligt barnlösa som är ca 33,3 % av dom 10% som inte lyckas bli gravida inom två år. Hur mycket otur ska man ha egentligen?


I nuläget har vi kommit fram till att vi har två alternativ att välja mellan.

Alternativ 1:
Antingen att helt och hållet strunta i de IVF-försöken vi har kvar, fokusera på varandra och försöka hitta tillbaka till livsglädjen igen. Och framöver kanske börja fundera mer seriöst på det här med adoption.


Alternativ 2:

Att satsa ALLT vi har på dom sista IVF-försöken nu under det kommande halvåret/året för att sedan (om det inte lyckas) kunna lämna detta bakom oss, känna att vi gjort allt vi kunnat och sedan gå vidare med livet och våra adoptionstankar.


Alternativ två innebär ju då att jag med all säkerhet kommer vara relativt knäckt till och från under den kommande tiden. Men på något sätt vet jag ju att det är tillfälligt och om jag bara tar mig igenom dessa behandlingar så kan vi båda känna att vi gjort allt som står i vår makt för att få ett biologiskt barn. För det vi båda känner starkt är att vi inte orkar hålla på med det här hur länge som helst. På ett sätt skulle det vara så skönt att bara säga tack och hej till alla IVF:er och få börja leva igen. Men vi vet båda att vi då skulle gå och fundera resten av livet på hur det skulle gått ifall vi hade valt att göra dom sista IVF:erna. Tänk om? Och det vill ingen av oss. Vi vill ju som sagt göra ALLT vi kan.


Imorgon kommer fertilitetscentrum ringa för att ta reda på hur denna behandling gick. Och antagligen kommer vi bestämma hur vi ska gå vidare. Så frågan är vad vi ska säga till dom. "Tack och hej"...eller "vi kör igen".


Måtte detta eländes-elände vara över snart. 




Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards