Alla inlägg den 3 maj 2010

Av drommenomenfamilj - 3 maj 2010 23:04

Imorgon kl. 08.45 är det dags. Då checkar vi in på Carl Von Linné-kliniken för att få vår dom. Hur många ägg ska de få ut? Hur många kommer bli befruktade? Kommer vi få ut det där guldägget? Åhhhh...jag vill veta nu!


Så här har det sett ut under föregående behandlingar:


IVF 1 september 2009 (Medicin: Puregon)

17 ägg uttagna

7 ägg befruktade

5 användbara

1 återfört till mig

4 till frysen (varav ett finns kvar i frysen efter vi gjort vårt frysförsök då två ej klarade upptiningen)

_______________________________


IVF 2 februari 2010 (Medicin: Menopur)

4 ägg uttagna

2 ägg befruktade

1 ägg användbart

1 ägg återfört till mig

0 till frysen

________________________________


IVF 3 maj 2010 (Medicin: Gonal-F)

? ägg uttagna

? ägg befruktade

? ägg användbart/användbara

? ägg återfört till mig

? till frysen


Listan uppdateras imorgon eftermiddag.


 


Och så här går det till att plocka ut ägg:
För att jag ska hålla mig lugn och sansad och slippa smärtan detta medför kommer jag få lugnande tabletter, smärtstillande tabletter, lokalbedövning i underlivet samt morfin i armen. Japp - drogad är rätta ordet! Tack och lov! Skulle inte vilja vara annat än drogad under detta ingrepp! Läkaren för sedan in en lång, tunn nål och punkterar mina äggblåsor. Nålen är sammankopplad med en tunn kateter i vilka äggen åker in i och ner i ett provrör/skål och blir omhändertagna av laboratoriepersonalen. Sedan är det dags för spermierna att göra sitt jobb. De förs samman med äggen och dagen efter ägguttaget, alltså på onsdag, kommer vi få reda på hur många ägg som blivit befruktade.


Snälla, tänk på oss imorgon omkring kl. 10.00 Då ligger jag där i gyn-stolen med benen i vädret hög som ett hus på både det ena och det andra och hör hur sköterskan räknar ägg efter ägg som kommer ut.


Snälla, snälla...låt det finnas ett litet guldägg i mig. Det behövs ju bara ETT!



Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards