Alla inlägg den 7 april 2010

Av drommenomenfamilj - 7 april 2010 21:07

Morgonen började inte så vidare bra idag. Hade öppning på jobbet idag och var riktigt trött när väckarklockan ringde. Insåg först när jag var framme vid jobbet att jag glömt att ta nässpray. PANIK! Hur kunde jag glömma det? Det viktigaste just nu! Helt och totalt hjärnsläpp. Tack och lov kunde jag ringa J som låg hemma och sov gott. Han fick därmed upp och hoppa för att komma med nässprayet till mig. Så imorgon blir det en stor skylt på ytterdörren som påminner mig innan jag går. Det kan nog behövas tidigt på morgonen!


Här kommer de utlovade bilderna på min keramik:


Dessa fem första småskålar fick jag göra för att lära mig hur de olika lerorna kändes och vilka egenskaper de har.

 



 


 



 



Den här krukan är ringlad i mörk lera. Man gör långa "korvar" som man

monterar ovanpå varandra för att sedan trycka och släta ut. Krukan är

glaserad i matt vit glasyr en gång.



 


En tulpanvas i mörk lera, även denna ringlad och glaserad i matt vit glasyr.



   


En karaff som jag också ringlat. Handtaget däremot är kavlat. Den gröna färgen är en engob - färgad lera som jag strukit på före den första bränningen. Sedan innan sista bränningen är den glaserad i blank vit glasyr.



 


Denna skål är kavlad. Även denna är målad med samma gröna engob som ovan och glaserad på samma sätt.


 


 


Den här pajformen är jag mest stolt över. Bottnen är kavlad och utskuren medan kanten är ringlad. För att få till pajmönstret tryckte jag ut kantrna med ett runt verktyg. Oj vad det ska bakas pajer i den här! Samma färgsättning som ovan.


 


 


Hela serien!


 


En fruktskål till serveringsgången. Denna har jag kavlat, lagt i en stor skål för att få till skålliknande formen och sedan mönsterskurit kanterna. Denna är glaserad i matt vit glasyr.


 


 


En kavlad skål i en färgexplosion. Använde en massa olika engober och "skvätte" dom i mitten av skålen. Den är sedan glaserad i transparent grön.


 


 


Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards