Alla inlägg den 12 mars 2010

Av drommenomenfamilj - 12 mars 2010 18:31

Ja, då har vi alltså varit på besök hos Fertilitetscentrum idag. Jag hade en skitmorgon och kände mig arg och irriterad, men egentligen var jag nog väldigt stressad och nervös över att gå dit. Frustrerad helt enkelt över att behöva gå till ännu ett nytt ställe med nya läkare. Jag kände mig alls inte redo för det och denna frustration kom ut i irritation och ilska. Vår trygghet finns ju i Uppsala och jag fick verkligen anstränga mig för att inte börja jämföra allt med Uppsala...fast det gjorde jag lite i alla fall.


Det var lätt att hitta dit, vi promenerade och det tog ungefär 30 min hemifrån oss.Vi blev mottagna i receptionen och sedan fick vi sätta oss ner i väntrummet. Efter en stund blev vi inkallade av en kvinnlig läkare, Dr V.


Jag hade fortfarande den där jobbiga känslan i kroppen och ville verkligen inte vara där, och mycket riktigt så kom tårarna när vi suttit och pratat en stund med läkaren. Alla känslor bara bubblade upp och det fanns inget jag kunde göra för att hålla dom i styr. Men efter att jag fått gråta av mig lite så kändes det bättre. Jag sa som det var till henne att det kändes jobbigt att behöva komma till ett nytt ställe o.s.v Hon var så himla gullig och förstod precis, dom är nog vana. Hon tyckte att vi skulle fokusera ordentligt på det sista försöket i Uppsala nu och om det inte skulle fungera höra av oss till dom. Hon berättade också om hur dom arbetar - i stort sett är det ju på samma sätt som i Uppsala. Däremot var dom bara kvinnliga läkare här medan dom i Uppsala bara är manliga läkare.


Precis som Dr H tyckte hon att allt såg väldigt bra ut och att vi borde ha stora chanser att lyckas men att det som sagt kan ta flera behandlingar. Vi satt säkert och pratade i 45 min och efteråt kändes det jättebra.


Och en helt fantastisk nyhet som inte vi visste om är att landstinget tydligen infört lite nya regler nu. Hon berättade att behandlingen som betalas av landstinget är tre fulla IVF-behandlingar samt återföringar av dom embryon som vi får till frysen. Jag förstod inte riktigt vad hon sa och var tvungen att fråga...vadå? Menar du att dom betalar ALLA frysåterföringar? Ja, så var det tydligen. Detta innebär ju alltså att om vi får 10 embryon till frysen så bekostar landstinget tio frysåterföringar om alla skulle klara upptiningen! Helt fantastiskt! Vi tackar, bugar och bockar. Stort plus i kanten till landstinget!!


Tack igen till alla er som läser och stöttar! Tack, tack och tack! Läkaren idag frågade om vi hade berättat för omgivningen och så. Då berättade jag om att jag skriver och hon trodde verkligen att det var en bra sak och tyckte det var jättebra att vi var öppna med vad vi går igenom. Allt blir lättare då, som hon sa. Och ja, jag kan bara hålla med. Allt blir lite lättare.

Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards