Alla inlägg den 25 februari 2010

Av drommenomenfamilj - 25 februari 2010 19:56

Vad roligt att ni läser min blogg. Tack för alla stöttande och peppande ord! J och jag läser era kommentarer varje dag och tycker det känns jätteskönt att veta att ni är med oss. Både ni som känner oss samt ni andra IVF:are som också läser.


Journalen ifrån Carl von Linné har nu kommit. I den kan man läsa svart på vitt varje steg vi tagit i denna process. Vid första behandlingen hade vi enligt deras beräkningar 30-40% chans att lyckas och embryot fick 8 kvalitetspoäng utav 10.

I andra behandlingen hade vi 35-45 % chans att lyckas och där fick embryot 10 poäng av 10! Dessa beräkningar görs av kliniken enligt en matematisk modell de tagit fram. När vi gjorde frysåterföringen gjorde vi den med samma "skörd" som blev till under första behandlingen. Men dom säger att vid en frysåterföring är möjligheten någon mindre att lyckas än vid färskförsök. Ja, det är ju ganska höga procent ändå. För ett par som oss, med diagnosen oförklarad infertilitet, har kanske annars i den naturliga cykel endast några få procent chans att lyckas. Så det är ju fan också att det inte lyckades. Var det bara otur? Eller är det något annat fel som de inte kan hitta? Jag hoppas så innerligt att det bara var otur...


Det är så sjukt det här...det känns som ett jävla lotteri. Men som jag läst någonstans (i en annan IVF-blogg tror jag) - Om chansen till högsta vinst på lotteri var 30-45% chans varje gång, då skulle nog många spela! Bra sagt, tycker jag!


Visste ni förresten - nu kommer lite statistik - att man definieras som ofrivilligt barnlös när man försökt få barn 12-24 månader utan att lyckas. När man gjort utredning där inget fel hittas - då är man oförklarligt barnlös. Alltså vår kategori.


Om ni vill se hur vår underbara läkare som vi har i Uppsala ser ut hittar ni honom här (i svartvitt under senaste nytt):


http://www.villhabarn.com/


Tack och lov att det är fredag imorgon. Behöver verkligen helg. Har inte gråtit så mycket denna vecka men däremot har jag begravt mig i arbete på jobbet. Alla utvecklingssamtal samt IT-fortbildning och uppbyggnad av vår hemsida. Har nog gjort det av en anledning. Vill inte känna. Vill inte gråta. Vill inte må dåligt. Är rädd för att det kommer komma ut i helgen när jag kopplar av. För jag vet att det ligger och gror därinne någonstans - det är bara väldigt bekvämt att gömma undan det med en massa jobb. Jag är bra på att gömma undan. Alltid ett stort leende...


Imorgon är det J:s sista dag på jobbet och sedan blir det inga mera fasta månadslöner för hans del...läskigt men samtidigt spännande. Det var ju faktiskt därför vi flyttade till Stockholm från början för att han skulle kunna satsa ordentligt på musiken. Och nu är vi där. Tiden går. Jag fyller 31 i år. Jag som skulle ha barn innan jag var 30. Så blev det med det. Livet blir aldrig vad man tänkt sig. Men å andra sidan kanske det inte är så stor skillnad på 30 och 31? Vilket jag skulle vara om det nu skulle lyckas på sista försöket...


...35...jag ska i alla fall ha barn innan jag fyller 35!! Det ska jag bara!! Så det så!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter M, är 32 år och bor i Stockholm. Välkommen till min blogg som handlar om vår kamp om att få ett barn. Vi är oförklarligt barnlösa och har försökt få barn i 4,5 år. Efter 9 misslyckade IVF-försök blev vi gravida på försök nr 10 - med tvillingar!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards